...............................................................

...............................................................

Isnin, 4 Ogos 2014

AKU HANYA

Aku hanya..
Orang-orang biasa..
marhaen bukan maulana..
tiada tanah untuk ku wariskan..
tiada emas terkumpul di kamar..
Tiada wang untuk bermahar..
Tiada pangkat yang bisa dibangga.

Aku hanya..
penyambung cerita
menyambung nasab
Agar mengalir kelumit darah
Datuk moyangku yang pergi lama.

Aku hanya...
watak sandiwara..
Yang bermain gaya di pentas.
yang gerakku kan sering dilihat
Dinilai, dikritik dan dibicara..
Persoalkan pahala dosa
apa amalku yang terpahat
dan mengapa dosa ku tersurat.

Aku hanya..
insan berdosa..
Tiada maksum keatas ku..
dosa ku belum pasti terampun..
ibadat ku belum pasti terima..
doa ku belum pasti makbul..
iman ku belum tentu kekal..
akhlak ku belum tentu terjaga..

Aku hanya..
sebentuk jasad.
tiadalah keturunan pahlawan.
mahupun raja Champa dan Jawa.
Tiada moyangku menjadi ulama.
darah silam ku hanya biasa..
merah juga warnanya..

Dengan beribu kalimah,
jampi serapah atau mujarobat,
roh datukmu dan semangat alam diserukan.
Biarpun  dibiar duit mu berbicara..
jangan dihenti ayat-ayat
yang biasa sedarkan alpa..

Silap ku, tegur lah..
Salah ku, ajarlah..
Songsang ku, tunjuklah..
Dosa ku , ampuni lah..
Aku insan biasa...

Karya:
PakDerih
5/8/14

Tiada ulasan:

Catat Ulasan